Siirry pääsisältöön

TOP 5 puhumisen trendit

Asiantuntijamme puhuvat sadoissa tilaisuuksissa joka vuosi – pitkin Suomea ja kansainvälisesti. Tänä päivänä puheenvuorot kestävät aikaisemman yhden tunnin sijaan esim. puoli tuntia kerrallaan. Toinen suosittu muoto on puolenpäivän työpajat (workshopit). Sisällön mukauttaminen ja määrä kertoo perspektiivin. Trendien mukaan sitouttaminen nousee pääosaan samalla tavalla kuin sosiaalisessa mediassa.

Tässä viisi trendiä puhemarkkinoilla

1. Vähempi on enemmän
Lyhyemmät puheenvuorot ovat se juttu. Asiantuntijoiden puheet kannattaa rajoittaa jopa 30 minuuttiin. Se antaa tutkitusti enemmän yleisölle. Paine on tietysti seminaari- ja konferenssituotannossa, koska halutaan järjestää enemmän sisältöä. Välillä on myös vaikea pitää yleisö penkillä, ja tämä on yksi syy lyhempiin puheenvuoroihin. Lyhyemmät istunnot ovat siis tätä päivää! Viime vuosina tunnin puheenvuorot ovat muuttuneet 45 minuutin mittaisiksi, ja nyt edelleen 30 minuutiksesi. Lyhyempiä hetkiä – enemmän huomiota – vilkkaampaa keskustelua ja enemmän kysymyksiä!

2. Tee visuaalisempi
Esitys esityksen takia? Mitä enemmän nähdään ja kuullaan, vaikutus on suurempi kuin pelkkä monologi. Parhaimmat viestijät jakavat mahtavaa sisältöä sitouttavalla tavalla, voima usein kohdistuu visuaaliseen sisältöön. Tarina pitää löytyä mm. kuvien kautta. Edelleen esim. infografiikan tajuamisen vauhti kalpenee monen virkkeen rinnalla. Mieti siis kuvaa ja grafiikkaa.

3. Vahvista viestiä
Viestintää vahvistetaan esitystekniikalla mm. jaettavien materiaalien muodossa – handoutit siis jakoon. Selvää on myös se, että ammattitasoiset kuvat, visuaaliset yhteenvedot tai toimialan raportit painavat puheiden arvo huomattavasti ylöspäin. Tarvitaan siis lisää tilannekatsauksia, toimialakohtaisia katsauksia tiivistettyinä. Muista jaettavasta materiaalista sähköinen muoto, esitysmateriaaliin usein palataan vaikkapa Googlen myötä.

4. Maksimoi arvo
Yritysten ja tapahtumapitäjien budjetit ovat usein tiukat. Kustannukset tapahtumien osalta pitää pysyä kurissa. Päätöstä investoida puhujaan voidaan myös avittaa esim. ylimääräisen workshopin muodossa. Puhuja voi myös osallistua esim. paneeliin ja tarjoaa omaa ainutlaatuista asiantuntemusta osallistumalla. Tämä usein näyttää vihreää valoa johdolta, kun mietitään budjettia ja puhujaa. Tutkimusinstituutiot ja -yhtiöt esim. tarjoavat edustajan/puhujan paneeliin. Tätä ennakkotietoa voi käyttää esim. tapahtuman markkinoissa. Tämä lisää sen sisällön arvoa etukäteen, kun tiedetään mitä tutkimustietoa on luvassa puheissa ja paneelissa.

5. Käytännönläheistä
Puheita ja puheenvuoroja ammatikseen pitävillä pitää olla sitouttamiskeinot ja dynaamisuus. Enään ei riitä, että sanoma ja sisältö menevät perille. Sujuva sisältö on yhä mieluummin käytännöllistä sisältöä kuin motivaatiopuhumista. Parhaimmat esiintyjät eivät ole myöskään teoreettisiä. Ne asiantuntijat kolahtavat yleisöön, jotka omaavat puheen ja sisällön varustettuina relevantilla tutkimustiedolla ja löydöillä.

Jarkko Koivuniemi
Suomen Ammattipuhujat Oy
puheita ja koulutuksia vuodesta 1990 alkaen

PS. kiinnostaako puhuminen? Liity mukaan!

Jarkko Koivuniemi

Taustani on teknologiassa ja koulutuksessa. Olen kouluttanut, sparrannut ja konsultoinut erikokoisissa yrityksissä ja organisaatioissa. Monialaosaaja mm yritysarkkitehtuurin puolelta, tietoturva ja -suoja-asiantuntijuudessa. Yli 20 vuoden kokemus teknologiasta, kumppaneinaan mm Microsoft ja Adobe.
Nykyään kutsua ammattipuhujaksi.

Pidän uusista työvälineistä ja teknologian tuomista innovaatioista, mutta ihmiset ja yleisö ensin. Yrittäjä isolla yyllä. Intohimona muunmuassa golf, amerikkalainen jalkapallo, perhe ja kokkaus.

Vahtuuteni
- monimuotoinen kokemus liiketoiminnasta teknologiaan
- vahva puhuja monella tasolla, asiantuntemuus edellä
- toimitusjohtajana yli 20 vuotta
- mielenkiinto uusiin työkaluihin ja toimintamalleihin
- digitalisti
- kyky nähdä liiketoiminnan ja IT:n toiminta kokonaisuutena

Back To Top
×